Bravida velger Telia

Har du Bravida-mobilabonnement

Tirsdag 24. september bytter Bravida-mobiloperatør fra Telenor til Telia. Har du Bravida-mobilabonnement, det vil si et mobilabonnement hos Telenor Bedrift betalt av Bravida, må du bytte SIM-kort denne dagen. For alle andre vil porteringen ikke bety noe endring.Har du Bravida-mobilabonnement, må du bytte SIM-kort i mobilen 24. september. Du vil motta en påminnelse fra Telia noen dager før overgangen og skal få nytt SIM-kort av din lokale kontaktperson I det øyeblikket Bravida går over til Telia vil SIM-kortet fra Telenor slutte å fungere. Derfor anbefaler vi deg å bytte SIM-kortet 24. september. Alt du trenger å vite om overgangen:

Prosedyren for overgangen

Merk deg tidspunkt for overgang og husk å ha ditt nye Telia SIM-kort tilgjengelig denne dagen, også dersom du er på reise i utlandet.

  1. Noen dager før overgang mottar du en ekstra påminnelse på SMS fra Telia.
  2. Husk å kopiere dine kontakter i telefonen hvis du har kontaktlisten liggende på SIM-kort. iPhone-brukere trenger ikke kopiere kontakter, da alt ligger på telefonen.
  3. På overgangstidspunktet bytter du til nytt SIM-kort i din telefon og den er klar til bruk.
  4. Etter oppstart av telefonen mottar du velkomstmelding på SMS fra Telia.
  5. Les gjerne inn ny personlig melding på din talepostkasse, se: https://Telia.no/kundeservice/produkthjelp/personsvar
  6. Se gjennom at du ikke mangler noe informasjon fra det gamle SIM-kortet ditt. Når du har forsikret deg om dette anbefaler vi å klippe i stykker/brekke det gamle SIM-kortet før det kastes.

Merk: Den eneste endringen for deg er at personsvarnummeret er nytt! Hos de fleste endres dette automatisk, men det anbefales at du lagrer dette i telefonen slik du gjorde med ditt gamle personsvarnummer.  Det nye personsvarnummeret er: 921 00 000

Nytt SIM-kort

Ved porteringsdatoen opphører ditt Telenor-abonnement. Du beholder ditt mobilnummer, men må bytte til Telia SIM-kort.

Når og hvordan får jeg mitt nye SIM-kort?

Bravida HQ sørger for utsendelse av SIM-kortene fra Telia. SIM-kortet sendes ut til din lokale kontaktperson, som har ansvar for videreformidling til hver enkelt mottaker.

Du skal ha mottatt ditt SIM-kort via din lokale kontaktperson senest to dager før porteringen skal iverksettes. Hvis ikke ta kontakt med din lokale kontaktperson.

Hvilken størrelse på SIM-kortet skal jeg velge?

Telia leverer Multi-SIM til alle brukere, det vil si Nano, Micro og vanlig i ett og samme kort. Når du skifter SIM-kort ser du hvilken størrelse 
du har i dag – brekk ut samme størrelse.

Hvordan bytter jeg SIM-kort?

  1. Slå av telefonen. I de fleste telefoner finner du SIM-skuffen på siden
 eller toppen av telefonen. På noen ligger SIM-kortet
 bak batteriet.
  2. Bruk et passende verktøy, nål eller utbrettet binders for å åpne SIM-skuffen.
  3. Bytt SIM-kort.

Praktisk hjelp 24.september

Telia vil være tilstede på følgende steder på porteringsdagen 24.09.2019 for å bistå med bytting av SIM-kort eller å svare på aktuelle spørsmål:

  • Skal fylles ut

BankID på mobil

Når du har byttet SIM-kort vil du ikke kunne logge inn i nettbanken med BankID på mobil.

Derfor MÅ du bruke kodebrikke for å logge på nettbanken første gang etter at du har byttet SIM-kort. Det kan være du også må oppgi et personlig passord. Logg inn i nettbanken før du bytter SIM-kort for å se og eventuelt resette passordet.

Om du ikke har din kodebrikke, bestill ny via nettbanken din i dag. Det tar cirka to til fire dager å få ny kodebrikke.

Når du har kodebrikke og personlig passord klart, bytt SIM-kort. Logg deretter inn for å aktivere BankID på mobil.

PIN og PUK-kode
PIN- og PUK-kode står i brevet du får sammen med SIM-kortet.
  1. Tast inn den nye PIN-koden når du slår på telefonen igjen
  2. Bytt til en selvvalgt PIN-kode
  3. I telefonens brukermanual står det hvordan du bytter PIN-kode
  4. Ta vare på kortet med PUK-koden, som du trenger for å låse opp telefonen dersom du har tastet feil PIN-kode tre ganger.

Hva skjer med innholdet på telefonen min?

Innhold som musikk, kontakter, bilder og lignende blir ikke berørt når du bytter SIM-kort.

Skulle du likevel mangle kontakter, skal de ligge lagret i ditt gamle SIM-kort. De må eventuelt kopieres til ditt nye SIM-kort.

Søk etter «Telia» i din app-butikk, og last ned applikasjonen «Telia».

Tvilling-SIM og Data-SIM

Tvilling-SIM og Data-SIM er tilknyttet ditt mobilabonnement, og vil slutte å fungere i det vi flytter over til Telia.

Dersom du allerede har Tvilling-SIM og/eller Data-SIM i dag, vil du motta nye kort sammen med Tale-SIM, tilsvarende dem du har i dag.

Hva er Tvilling-SIM?

 Tvilling-SIM er et ekstra SIM-kort som er knyttet til mobilabonnementet ditt.

  • Kortet kan du for eksempel bruke i en ekstra telefon eller bilen, dersom du har en bil med SIM-skuff
  • Du får anrop til alle telefonene samtidig, og du kan velge hvilken du ønsker å svare fra

Trenger jeg Tvilling-SIM?

Tvilling-SIM passer for deg som tilbringer deler av arbeidstiden i bilen, eller om du har en ekstra jobbtelefon.

Hvordan bestiller jeg Tvilling-SIM hvis jeg ikke allerede har det i mitt eksisterende abonnement?

Du bestiller Tvilling-SIM hos mobilansvalig i din avdeling.

Hva er Data-SIM?

Data-SIM er et ekstra SIM-kort som er knyttet til mobilabonnementet ditt. Kortet kan brukes i for eksempel PC, Mac eller lignende.

Med Data-SIM kan du surfe på nettbrettet/PC med den datamengden du har inkludert i abonnementet ditt.

Trenger jeg Data-SIM?

Data-SIM passer for deg som for eksempel har et nettbrett du benytter mye ute på prosjekt.

  • Det kan også passe for deg som er mye på reise, og trenger å være på nett med PC-en din.
  • Når du surfer via Data-SIM benytter du datamengden fra mobilabonnementet ditt.

Merk: En annen og enkel mulighet for nettilgang på PC er å bruke «delt internett» via mobiltelefonen din.

Hvordan bestiller jeg Data-SIM hvis jeg ikke allerede har det i mitt eksisterende abonnement?

Du bestiller Data-SIM hos mobilansvalig i din avdeling.

Nytt: Roam Like Home

Roam Like Home gir deg mulighet til å ringe, tekste og surfe i EU, EØS og Sveits akkurat som hjemme når du er i disse landene.

Du bruker da av dine inkluderte data og får ingen ekstra utgifter ut over dette. Roam Like Home dekker samtaler og meldinger mellom land i EU, EØS og Sveits når du er i disse landene.

Merk: Gjelder ikke Færøyene, Monaco, Jersey, Guernsey, Andorra, Reunion og San Marino. Gjelder kun den greskkypriotiske/sørlige delen av Kypros. For den nordlige delen av Kypros gjelder tyrkiske priser.

Abonnement og Datapakker

Standardabonnementet inkluderer:

  • Fri tale (20.000 minutter pr mnd) og fritt antall SMS og MMS
  • 5 GB data pr mnd
  • Roam Like Home (innebærer å ringe internt i EU-landet du er i og hjem til Norge, samt bruk av din datapakke i EU, som om du er hjemme)
  • Inntil 5 datakort
  • Gratis samtale til mobilsvar
  • Gratis bruk av BankID på Mobil
  • 3000 ringeminutter til Norden pr mnd
  • Du blir varslet på SMS når 80 prosent av datamengden er brukt opp. Når du er fri for data, vil hastigheten bli redusert.
  • Dersom du ønsker å endre abonnement til et med mer data pr mnd, kan du ta kontakt med din nærmeste leder.
  • Du kan kun kjøpe mer data via SMS, telia.no/minside eller Telia-appen  hvis du har fått dette godkjent fra din BDM siden dette fører til en ekstrakostnad for Bravida.
  • På Telia-appen kan du sjekke dataforbruket fortløpende. Appen lastes ned fra Google Play eller Apple Store.

Til deg som er på reise

Er du på reise på porteringsdagen. pass på å ha med deg det nye SIM-kortet (eventuelt et ekstra reserve kort). I tillegg bør du ta med deg din private mobiltelefon i tilfelle utskifting av SIM-kortet på jobbmobilen ikke lykkes. Du kan også utsette porteringen til du er tilbake.

Merk: Alle som planlegger en reise på porteringsdagen bes sende en e-post om dette til  mobilansvalig i deres avdeling før avreise.

Min side

Vi anbefaler alle å lage seg en bruker på Min side for å ha kontroll over abonnementet sitt:

  1. Gå til telia.no.
  2. Trykk på logg inn.
  3. Huk av for Jeg er ny på min side.
  4. Skriv inn mobilnummer for å motta engangskode.
  5. Lag et eget passord. (BrukerID vil alltid være mobilnummeret ditt.)

Du vil nå ha tilgang til ditt eget abonnement. Her vil du få en oversikt over ditt forbruk, kunne administrere viderekoblinger samt sende SMS fra internett etc.

Tips: Du kan også laste ned appen Telia for en oversikt på mobilen.

Trenger jeg å installere noen ny app på telefonen?

Du beholder alle appene på telefonen din. Etter byttet kan du slette apper som er tilpasset tjenestene fra din tidligere operatør Telenor (“Mitt Telenor” og “Mobilt Bedriftsnett”).

For å få fullt utbytte av ditt nye Telia-abonnement bør du installere disse appene:

Mitt Telia

Mitt Telia gir oversikt over mobilbruk. Det kan være kjekt å ha kontroll på bl.a. forbruk av mobildata.

Last ned:

For Apple  her.                                       

For Android her.

Telia Bedriftsnett Telia mobilapplikasjon som gjør at du enkelt kan sette over samtaler, styre egen tilgjengelighet og se om dine kolleger er opptatt eller tilgjengelige på telefon. 

Last ned:

For Apple  her.                                                 

For Android her.

Operatørlås

Noen telefoner er operatørlåst til operatør selv om det ikke er binding på abonnementet. Hvis det skulle vise seg at telefonen din har operatørslås, ta kontakt med din nåværende operatør for hjelp til å låse opp operatørs lås.

Spørsmål

 

Har du spørsmål i forbindelse med overgang til Telia, kontakt Telia Kundesenter Bedrift  for informasjon og veiledning.

Telefon: Telia B2B Customer Support, tlf. 924 050 51
Chat og e-post: https://telia.no/bedrift/kundeservice/kontakt